Verbeterwerk? 7 tips om de stapel werk sneller te verminderen



Verbeterwerk neemt een grote hap uit de vrije tijd van een leerkracht. Het is dus belangrijk om jezelf te trainen in het snel en efficiënt verbeteren.

Zit je nu zuchtend aan een (te) grote stapel? Deze tips heb ik allemaal uitgeprobeerd en toegepast. Ze zullen je in de toekomst al een pak werk uitsparen.

De tips zijn voornamelijk bedoeld voor leerkrachten lager onderwijs.

Laat de kinderen hun eigen werk verbeteren 


Hier leren de kinderen het meeste van. En het maakt het verbeterwerk voor de leerkracht eenvoudiger. Twee vliegen in één klap, dus!

Hoe? 


  • Je kan de correctiesleutel achteraan leggen voor leerlingen die snel klaar zijn. Ze doorstrepen hun fout en proberen op hun plaats opnieuw. Ik heb in de klas een verbeterhoek. Daar staat een pot met vrolijke pennen in leuke kleuren. Een stempel met "Zelf verbeterd" maakt het helemaal af.
  • Klassikaal verbeteren. Je kan de kinderen de antwoorden laten voorlezen of op het bord noteren. Achteraf kan je dan sneller en diagonaal nakijken. 
  •  Een andere mogelijkheid is om de correctiesleutel op het digitale schoolbord te projecteren. Ieder verbetert zijn werk op eigen tempo. 

Verhoog je verbeter-snelheid 

  • Heb je een bundel te verbeteren? Verbeter dan niet per bundel. Je verbetert bij elke leerling de eerste bladzijde, dan de tweede bladzijde enz. Dat gaat sneller vooruit omdat je dan de juiste antwoorden van die bladzijde onthoudt. 
  •  Als je zelf je rekenblaadjes of toetsen maakt, kan je ze zo opstellen dat je snel kan verbeteren bv. de eerste rij uitkomsten 11, 31, 51, ... de tweede rij 22, 42, 62, ... 
  •  Soms is het handig om de oplossingen te kopiëren op transparantpapier. Je legt het er op en ziet meteen de uitkomst. Dat is bijvoorbeeld heel handig om die tijdrovende hoeken na te meten. 
  • Doe een wedstrijdje met jezelf. Hoe lang doe je over een bundel/pakje/werkboek? Probeer de volgende in minder tijd af te werken. Gebruik je chronometer. (Opgelet: niet geschikt voor zaken die nauwkeurig moeten nagekeken worden!) 

Verbeter zoveel mogelijk tijdens de les 

  • Als de kinderen aan het werk zijn, ga je rond. Je kan dan bijvoorbeeld bij elke leerling een bepaalde oefening verbeteren. Ook handig om te weten of iedereen de les begrepen heeft en eventueel feedback te geven!
  • Je kan natuurlijk ook de kinderen na een half blad bij jou aan je bureau laten komen. Dan kunnen de leerlingen even de benen strekken en kan jij jouw benen wat laten rusten.  
  • Ik las ook de tip om een krukje te gebruiken waarmee je bij de kinderen kan zitten om mee te kijken tijdens hun werk. 

Laat het verbeterwerk niet opstapelen

Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Want de ene keer is er vergadering, een andere keer heb je nog een gesprek met een ouder, moet je de klas nog opruimen na een knutselpartij, ...
Maar toch.

  • Kijk elke avond al het werk van die dag na. 
  • Gebruik de speeltijd en de middagpauze om al wat verbeterwerk te doen. Je kan dat samen met je collega's in de leraarskamer. Ondertussen worden er tips, ideeën en bedenkingen uitgewisseld. 

Beperk waar mogelijk het aantal werkblaadjes 

Er worden te vaak werkblaadjes gebruikt voor het vastzetten of verwerken van de leerstof. 
Andere mogelijkheden kunnen zijn: 
  • een educatief spel 
  • een toneelstukje 
  • een presentatie 
  • een creatieve verwerking 
  •  ... 

 Schakel hulptroepen in 

Sommige leerkrachten hebben het geluk om een huisgenoot te hebben die soms wel eens mee verbetert. Toetsen lenen zich hier uitstekend toe. De helper kan bv. de fouten aanduiden waarna de leerkracht de score samentelt. 

Digitaliseer 

Vaak worden er al mogelijkheden aangeboden die bij de handleiding horen zoals Bingel, Kweetet en Ambrasoft. 

Maar je kan ook zelf aan de slag gaan. 

Zo ben ik een grote fan van Google formulieren. Je kan van zo'n formulier namelijk ook een toets maken. Daar kruipt vooraf wat tijd in maar de digitale toets verbetert zichzelf. 

Heb jij ook een methode om het verbeterwerk de baas te blijven? 

Hoe ga jij efficiënt om met verbeterwerk? En hoe werkt dat in het secundair onderwijs? En in het hoger onderwijs?

Reacties

  1. Bij ons mag er in de leraarskamer niet gewerkt worden. Op tijd pauze nemen is ook heel belangrijk, dus in verbeter niet tijdens die 10 min speeltijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. […] het begin van mijn schoolcarrière (lang, laaaang geleden), toen ik weeral eens gebogen zat over een stapel verbeterwerk, ging ik  op zoek naar activiteiten zonder werkblad. Tijdens mijn zoektocht naar leerrijke […]

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook fijn om de kinderen hun werkbundel op groen, oranje of rood te leggen. Leerlingen schatten in hoe goed hun werk was. Je ziet niet alleen hun inschatting,je afwisselen in wat je 'grondig' wil verbeteren en meer feedback aan wil geven. Ook het soort feedback zal per kleur gelijkaardig zijn waardoor je ook weer sneller verbetert.

      Verwijderen

Een reactie posten