Mijn visie rond huiswerk in het 5de leerjaar


Ik heb dit schooljaar een parallelcollega. Ik had met haar een gesprek over huiswerk: Waarom geef ik huiswerk? Wat geef ik mee als huiswerk? 
Tijdens het babbelen ontstond dit blogje.

Waarom geef ik huiswerk?

  • de kinderen leren plannen
  • kinderen die de neiging hebben om een huistaak uit te stellen tot het te laat is, kan ik tips geven en bijsturen
  • er is een overlap/link tussen school en thuis
  • de ouders zien waar de kinderen in de klas mee bezig zijn
  • veel ouders vinden huiswerk belangrijk

Waar let ik op bij het geven van huiswerk?

  • Ik geef maximum 1 kleine taak per dag. Het is niet de bedoeling dat kinderen van 10 jaar een hele avond voor school moeten werken.
  • De kinderen moeten het zelfstandig kunnen, zonder hulp van de ouders. Ik probeer dus niets mee te geven waar ouders nog extra uitleg bij moeten geven.
  • Ik geef huiswerk nooit mee als "straf" omdat iets niet af was in de klas
  • Het huiswerk wordt de volgende dag altijd bekeken en besproken in de klas

Welke huistaken krijgen kinderen van het 5de leerjaar?

Op donderdag of vrijdag plannen we het huiswerk voor de week die komt.  Dat kan zijn:

  • een aankondiging van een toets + een voorbereiding van de toets op een digitaal platform 
  • pre-teach: een oefening voorafgaand aan de les van die dag 
  • oefeningen kunnen zijn: op papier, in het werkboek of op een digitaal platform
  • een extra inoefening op een speelse manier
De oefeningen zijn op papier, in het werkboek of op een digitaal platform.



Reacties