Voor jou getest: Tessa, de AI assistent van Prowise Presenter



In de krant van 2 november kopte Het Nieuwsblad met grote letters dat er nu een tool was die dankzij AI met behulp van vijf vragen in twee minuten een les op maat kon maken. Dat klinkt toch wel ongelofelijk, hé? 

Daarom ging ik het eens testen.

Registreren/inloggen 

Ik zocht op "Tessa Prowise" en op die manier vond ik de weg naar deze link presenter10.prowise.com
Registreren was heel eenvoudig en het was ook allemaal gratis. Pluspunt was ook nog dat ik niks hoefde te downloaden, ik kon gewoon in de browser van mijn Chromebook werken.

Tot zover alleen maar positief, dus. Maar doet Tessa van Prowise nu ook wat het krantenartikel belooft?

Een les maken


Ik kwam op een beginscherm terecht waar ik vriendelijk onthaald werd door Tessa. De volgende stappen wezen zichzelf uit. Tessa vroeg me om enkele basisinformatie over mijn les, zoals het lesonderwerp, lesdoel en de leeftijd van de leerlingen. Vervolgens kon ik kiezen uit vier verschillende lay-outs voor mijn instructieles. Nadat ik deze informatie had verstrekt, begon de AI met het genereren van de les. Dat leek even te duren maar na een halve minuut ofzo kreeg ik toch iets wat op het eerste zicht interessant leek.



Mijn ervaringen

Tessa van Prowise is een veelbelovende tool voor instructielessen. Het project zit nog in de ontwikkelingsfase en dat merk je.

Bij het maken van een les over kloklezen tot op één minuut stonden bij de oefeningen alleen klokken met volle uren.
Ik probeerde ook een les te maken waarin groepswerk geïntegreerd zat en dat lukte mij ook niet.

Misschien kan je dat allemaal aanpassen maar ik heb niet gevonden hoe dat kan. Misschien komt het omdat ik nog niet vaardig genoeg ben met Prowise Presenter. Wie vlot een gegenereerde presentatie kan aanpassen zal heel tevreden zijn met Tessa. Het is altijd fijn als je bij een les niet van nul moet beginnen.

Geen fan van Tessa maar wel van Prowise

Voorlopig blijft Chatgpt mijn favoriete onderwijsassistent. Een sterker instrument is er volgens mij nog niet op de markt. 

Ik ben wel heel blij dat ik Prowise ontdekt heb. Het is ECHT de moeite om te gaan bekijken. Wat een schat aan lesmateriaal voor op je digibord. En allemaal gratis. Ik had er wel al van gehoord maar ik was er nog nooit mee aan de slag gegaan. Daar zal de komende tijd verandering in komen. Ik hou jullie op de hoogte.


Voila, hopelijk heb je hier iets aan gehad.

Tot binnenkort!





Reacties