9 manieren om als leerkracht je kennis over onderwijs (wetgeving en wetenschap) te vergroten

Als je niet oplet, krijg je als leerkracht een blinde vlek.

Dat is nooit een goed idee. Op die manier word je meegesleurd in de waan van de dag. Of je laat je overdonderen door wetten en richtlijnen die maar halvelings waar zijn. Er worden klokken geluid waarvan niemand nog weet waar de klepel hangt en jij luidt mee. Omdat je van niet beter weet. Omdat je veronderstelt dat anderen het wel zullen weten. Maar dat is niet zo.

Gelukkig zijn er manieren om je eigen leren in handen te nemen. Jij bent verantwoordelijk voor je leerlingen. Dus moet jij goed weten waar je aan begint voor je gaat experimenteren. En je bent ook verantwoordelijk voor je eigen werkomstandigheden. Dus moet je goed weten wat wel en niet kan vooraleer je toestemt of weigert.

Hier heb je 9 manieren om op de hoogte te blijven.

Het zijn de bronnen die ik zelf ook gebruik. Ik heb ze door de jaren heen verzameld. Omdat de bronnen voor mij allemaal even belangrijk zijn, rangschikte ik ze op alfabet. Als je op de titels klikt, kom je op de website terecht.

Boeken

Een belangrijke bron van informatie zijn onderwijs- en ICT-boeken. Na het lezen verwerk ik de inhoud in een artikel op deze blog.

Edulex

Alles over onderwijswetgeving vind je op Edulex. Een basiskennis van de wetgeving geeft je zekerheid. Kennis is macht. Dat geldt vooral bij wetgeving.

Je kan je inschrijven op de nieuwsbrief. Ik lees vluchtig de titels en als iets mijn aandacht trekt, klik ik door. Zo blijf ik in grote lijnen op de hoogte.

Google Alerts

Google alerts is een gratis service van Google. Je krijgt in je mailbox meldingen van interessante nieuwe content op het internet en bepaalt zelf wat die content is. Je kan bijvoorbeeld een melding instellen voor ICT, voor onderwijsinnovatie, ...

Google Scholar

Google Scholar is de makkelijkste manier om aan wetenschappelijk artikelen te raken.  Het is niet onbeperkt want voor sommige artikelen moet je betalen.

Onderzoek uit Vlaanderen is meestal in het Engels geschreven. Daar kan ik me vreselijk aan ergeren. Terwijl nog geen eeuw eerder hard gevochten werd om kennis in de moedertaal te verstrekken, worden nu onderzoeken gepubliceerd met als titel "Social Capital and Mathematics Achievement of Fourth-and Fifth-Grade Children in Segregated Primary Schools"Je zou toch denken dat vooral die fifth grade teacher in the Flemish School interesse heeft in de uitkomsten van dit onderzoek. Maar dergelijke literatuur wordt blijkbaar niet geschreven voor de mensen op de klasvloer. 

Klasse

Geen verdere uitleg nodig. Vergeet je niet te abonneren op de nieuwsbrief zodat je op de hoogte blijft van hot items.

Onderwijs Vlaanderen Publicaties

Hier vind je heel veel boeiende publicaties over de meest uiteenlopende onderwijsonderwerpen. Je kan de publicaties downloaden maar vaak kan je de papieren versie gratis laten opsturen.

SLO - Nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling

Dit is een Nederlandse kennisinstelling die leerplannen test en advies geeft. SLO heeft ook een nieuwsbrief.

Twitter

Wat ik interessant vind, deel ik op Twitter.  En dat doen anderen ook. Op die manier blijf ik op de hoogte, vergroot ik mijn onderwijsnetwerk en word ik ook uitgedaagd om mee na te denken over trends en vernieuwingen.

Kennis is macht, maar kennis delen is kracht.

VLOR

De VLOR is de adviesraad voor het onderwijs in Vlaanderen. De adviezen zijn vlot geschreven en goed onderbouwd. De aanbevelingen worden niet altijd gevolgd door de regering. De nieuwsbrief helpt jou om op de hoogte te blijven van wat er leeft op beleidsniveau.

Maar waar vind je nog de tijd om dit allemaal te lezen?

Het lijkt een groot werk om alle info te lezen. Maar dat is niet zo. De truc is om niet méér te werken maar om slimmer te werken. Je hoeft echt niet altijd alles te lezen om bij te blijven.

Lees de titels

Het is een beetje alsof je door een krant bladert. Vaak heb je aan de titels genoeg om de idee mee te hebben.

Abonneer je op de nieuwsbrief

De meeste bronnen hebben een handige nieuwsbrief. Zo krijg je de belangrijkste zaken netjes in je inbox.

Lees de besluiten

Wil je snel meer weten over een bepaald wetenschappelijk onderzoek? Lees dan de besluiten. Het belangrijkste staat daar opgesomd.



Heb jij ook favoriete bronnen? Welke zijn dat? Ik hoor het graag!

Groet,
Tania




Reacties