Starten met een blog? Lees eens "Bloggen als een pro" van Elja Daae



Dit boekje kreeg ik voor mijn verjaardag. De ondertitel van het boek Bloggen als een pro klonk veelbelovend: in 60 minuten. Ik heb die 60 minuten verspreid over 2 dagen. In gestolen momenten las ik een stukje. De structuur van dit boekje zit handig in elkaar: eenvoudig afgeronde hoofdstukken waardoor je het boek makkelijk kan wegleggen om op het even welk moment weer op te pakken.

Het boekje is niet groot. Als je je hand strekt, past het tussen het topje van je duim en het topje van je middelvinger. Het telt 140 bladzijden gevuld met makkelijke hapjes tekst. Dat moet ook wel, wil je als schrijver de belofte van 60 minuten waarmaken. (Zou iemand van de uitgeverij dat getimed hebben?)

Wat ik onthou uit 'Bloggen als een pro'



Over passie


Er staat een heel mooi hoofdstuk over passie in het boek. Op het internet wordt passie vaak aangehaald maar er staat nooit bij waar je dat dan precies kan aan zien. Volgens Elja spat de passie van een blog af als je volgende zaken doet:

  •  oog voor detail hebben;

  • dagelijkse gebeurtenissen betrekken op je passie;

  • de actualiteit er rond volgen;

  • een visie hebben op je passie;

  • en betrokken zijn bij ontwikkelingen.

Het hoofdstuk over passie gaf mij een goed gevoel omdat ik mezelf in zowat alle eigenschappen herkende. Mijn passie is onderwijs, dat had je vast ook al gezien.

Over toewijding


Nu moet ik dus alleen nog wat meer gaan bloggen.

Ook daar wijdt Elja een hoofdstuk aan. Ze weet als geen ander hoe tijdrovend een blog onderhouden is. Ze geeft tips om het allemaal wat vlotter en geautomatiseerder te laten verlopen. Maar ze windt er geen doekjes om: een blog draaiende houden vraagt  arbeid en tijd. En je kan het echt alleen maar al doende leren.

Over design


Elja haalt in het boek een goed punt aan. Eentje dat elke beginnende blogger zich ter harte moet nemen: blijf niet te lang stilstaan bij de design. Wat heb ik pokkeveel tijd verloren in het opbouwen van deze website. En hij is nog steeds niet af. Het bloggen, wat ik uiteindelijk het liefste doe, heeft daardoor veel te lang stil gelegen. Bijwijlen was er hier nog minder actie dan in een school in de grote vakantie. Omdat ik al mijn tijd stak in het knutselen aan de website.

Nood aan info over bloggen?


Heb je nog helemaal niks van ervaring met bloggen en wil je een onderwijsblog beginnen? Dan is 'Bloggen als een pro' een superhandig boekje. Je krijgt alle informatie beknopt en overzichtelijk. Want bloggen is een heel tijdrovende hobby. Er komt heel wat bij kijken maar het is zoooo hard de moeite waard!

Je kan het boekje ontlenen in de bibliotheek of  bestellen bij bol.com.

Als je al langer met bloggen bezig bent, zal je minder aan dit boekje hebben. Waar je dan weer wel van zal smullen, is de nieuwsbrief van Elja. Die vind je op haar website: www.eljadaae.nl (rechtsboven: wekelijkse marketinginspiratie)



Reacties

  1. Het antwoord is ja! :) De uitgeverij heeft inderdaad uitgerekend hoeveel woorden je ongeveer leest in 60 minuten en daar is het boek op gebaseerd. 16.000 dacht ik?

    Zo herkenbaar, van dat design. Pff. Wat kan een mens daar veel tijd mee kwijt zijn. Ik erger me al weer maanden aan mijn huidige design, maar heb besloten dat ik gewoon ga sparen tot ik het uit kan besteden. Want als ik me daar nu druk om ga maken, is het einde zoek.

    Anyway, wát een leuke recensie! Dankjewel! En blog ze!!

    Elja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het artikel gelezen en het heeft mij ook erg veel inspiratie gegeven. Leuk artikel ook trouwens, je schrijft heel leuk, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten