4 redenen waarom ik mijn klasblog over de schooljaren heen door laat lopen (in plaats van elk schooljaar een nieuwe te starten)


Heel veel leerkrachten hebben de gewoonte om bij een nieuw schooljaar een nieuwe blog te starten. Ze creëren eind augustus een blog die bij dat ene schooljaar en bij die specifieke groep kinderen hoort. Vroeger deed ik dat ook maar sinds ik het vijfde leerjaar run, laat ik de klasblog gewoon doorlopen.

Dit heeft een aantal mooie voordelen opgeleverd!

Elk schooljaar wat gebruiksvriendelijker

Bij aanvang van het nieuwe schooljaar geef ik mijn klasblog een make-over. In plaats van een nieuwe blog op te starten gebruik ik de tijd om nieuwe functionaliteiten uit te proberen. Zaken die de blog voor de kinderen en de ouders gebruiksvriendelijker maken.

Elk schooljaar bouw ik een beetje bij. Zo heb ik nu een tabblad met de agenda van de kinderen dat veel gebruikt wordt. Verder kan je ook op de hoogte blijven via mail.
Er zijn zoveel zaken die je blog beter kunnen maken. Dat uitzoeken, neemt wel wat tijd in beslag maar daarna is je blog weer wat aangenamer, gebruiksvriendelijker en professioneler.

Een verzamelplaats voor mooie herinneringen

Herinneringen voor oud-leerlingen

Zou het niet geweldig zijn als er een plek was waar je kan terugkijken hoe het was toen je in het vijfde leerjaar zat? Wel, mijn oud-leerlingen kunnen dat: scrollen door hun schooljaar en herinneringen ophalen.

Herinneringen voor mij

Op de landingspagina van je klasblog zie je enkel de laatste nieuwe berichten. Daarom heb ik de Add Random Posts Widgets geinstalleerd in de zijbalk. Onder de titel "Uit de oude doos" zie ik posts met activiteiten en kinderen van jaren terug verschijnen. Daar kan ik echt van genieten.

Ik heb ook de widget "Populaire berichten" geïnstalleerd. Daarin zie ik de berichten die de laatste maand het meeste aangeklikt zijn. Het is soms verrassend om te zien welke berichten terug op de voorgrond treden.

(Die widgets aan de zijkant hebben nog een ander voordeel. Ze maken bezoekers nieuwsgierig naar de andere inhoud van je klasblog.)

Klasblog (en school) zijn online makkelijk vindbaar

Jouw klasblog op de eerste pagina van de zoekresultaten in Google is belangrijk voor de naamsbekendheid van de school. 

Google wil dat wie iets opzoekt op het internet zo snel mogelijk een relevant antwoord loopt. Het is niet alleen je zoekwoord dat telt maar ook
  1. nabijheid: dus jouw klasblog zal sneller gevonden worden door mensen uit het gebied rond de school  
  2. voldoende inhoud: hoe meer er op je klasblog staat, hoe meer Google veronderstelt dat daar relevante informatie voor de zoeker te vinden is. En de teksten maken het voor Google makkelijker om uit te vissen waar je blog over gaat.
  3. recente, nieuwe inhoud: als je een nieuwe blogpost plaatst, zet Google je weer hoger in de zoekresultaten
Content van een volledig schooljaar weghalen is een gemiste marketingkans. Mister Google houdt veel van een goed gevulde blog. Hij houdt er zoveel van dat hij die blogs beloont met een mooie plaats in de zoekresultaten.

Beroepstrots

Een klasblog geeft een mooi beeld van hoe jij als leerkracht bent en wat je belangrijk vindt. Hij toont een stukje van je persoonlijkheid. En aangezien je vooral over de positieve zaken blogt, kan je met een trots gevoel terugkijken.


Klasblog Superklas5 juni 2018


Het is dus het overwegen waard om af te stappen van het uitgangspunt ‘een blog per klas/schooljaar’. Je kan ook een blog te creëren die bij jou en bij jouw klaswerking hoort. Die dus over de schooljaren heen loopt.










PS. Hulp nodig? Ik geef workshops op vraag en op maat.

Reacties

Een reactie posten