Veel te veel te doen en te weinig tijd? Dit zijn mijn 5 toverwoorden :-)

Heb jij dat ook?

Ik heb de laatste tijd zoveel werk dat ik geen idee heb hoe ik het allemaal rond zal krijgen. En het ergste is dat ik zelf de oorzaak ben. Ik kan zo moeilijk neen zeggen! Het ene leuke project na het andere dient zich aan. Ik ben dan enthousiast, zeg volmondig ja en probeer er vooral niet aan te denken waar ik in hemelsnaam nog tijd zal vinden. Slachtoffer van mijn enthousiasme, noemde iemand het. Dat is perfect verwoord 😊.

Nu is het niet zo dat ik minder projecten wil aannemen of meer wil gaan luieren. Ik wilde gewoon zoeken of het niet praktischer kan.

En ik ontdekte 5 toverwoorden:

  • elimineren
  • automatiseren
  • delegeren
  • optimaliseren
  • amuseren
Als je met deze 5 woorden naar je to do lijstje kijkt, ziet het er al heel anders uit.

Elimineren 

We doen het allemaal wel eens: taken opnemen die eigenlijk gemist kunnen worden.
Dus, is het echt nodig dat je het doet? Kan je het niet gewoon (een deel ervan) weg laten?

Twijfel je? Stel het dan uit. De kans is groot dat het zichzelf oplost of dat niemand er ooit nog om vraagt. Dit werkt het beste bij administratie of poetsen, heb ik ondervonden.

Automatiseren 

Sommige taken kan je gewoon niet weglaten. Dan moet je eens nagaan of je niet een en ander kan automatiseren.

We leven in een digitaal tijdperk en er bieden zich tig mogelijkheden aan. Je hebt bijvoorbeeld van die toetsen waar (veel te) veel verbeterwerk in kruipt. In dat geval kan je de toets herwerken in Google form. Niet alleen heb jij daarna bijna geen verbeterwerk meer, de kinderen krijgen tijdens de toets zelf al de nodige feedback.

Delegeren 

In sommige zaken zijn anderen gewoon beter dan jij. Sommige collega's hebben een talent dat bij jou ontbreekt. Het vergt van hen minder energie en ze doen het zelfs graag.

Je kan ook delegeren aan de kinderen. Veel taken nemen zij met plezier van je over. Sommige kinderen vinden het fijn om tijdens de pauze de klas op te ruimen, anderen zijn dan weer een wandelende agenda en onthouden alles.

Optimaliseren 

Het grootste deel van de taken kun je niet elimineren, automatiseren of delegeren. Dan moet je gaan optimaliseren. Neem vanaf nu elke nieuwe taak van je to do lijstje die je start onder de loep. Kan het handiger? Sneller? Hoe deed je het? Aan welk onderdeel verlies je het meeste tijd.

Een manier om te optimaliseren is door bij terugkerende taken stappenplannen te maken. Zo werk je efficiënter en hoef je niet elke keer opnieuw na te denken wat de beste manier is om iets te organiseren. Zo heb ik bijvoorbeeld een soort draaiboek voor de opstart van een nieuw schooljaar.

Amuseren 

Als alles goed zit, blijven nu nog voornamelijk taken over die je gewoon graag doet. Of misschien doe je ze niet zo graag maar kan je er niet onderuit.
Die taken moet je ook eens onder de loep nemen: op welke manier kan je je amuseren bij het uitvoeren van de taak? Eens lekker out of the box denken helpt dan bij mij.

En jij?

Hoe hou jij je to-do lijst onder controle? En hoe blijf jij plezier vinden in de vele taken die op ons, leerkrachten, afkomen? 

Ik hoor het graag!




Reacties