Onderwijsevenementen om naar uit te kijken in 2019

Waarom zou je een onderwijsevenement bijwonen?

Een nascholing volgen buiten de schooluren? Niet verplicht? Ik heb wel wat beters te doen!

Is dat de gedachte die spontaan bij je opkomt? Wel, ik zal jou dan eens vertellen wat je allemaal mist door niet te gaan:

  • het is een podium voor onderwijsinnovatie
  • je spot er de nieuwste ideeën en trends op gebied van onderwijs
  • je verruimt je onderwijsblik, je kan verder kijken dan je eigen school
  • je kan lezingen bijwonen van "onderwijsberoemdheden"
  • het is een uitstekende kans om te netwerken, je ontmoet collega's van alle onderwijsniveaus en alle onderwijsnetten
  • je gaat naar huis met een hoofd vol inspiratie
  • je krijgt leuke goodiebags
  • er zijn wedstrijden met een grote kans om iets te winnen
  • je kan gratis of heel goedkope acties vinden voor jezelf, je school of je klas
Logisch dus dat ik probeer om zoveel mogelijk onderwijsevenementen mee te pikken.

Onderwijsevenementen 2019

Ook in 2019 staan er een aantal mooie evenementen gepland.
Deze staan alvast op mijn verlanglijstje:
Er zijn er vast nog meer maar aangezien ik voltijds voor de klas sta, moet ik mij beperken tot de activiteiten die buiten de lesuren georganiseerd worden.

Ik had een chat met Stan van OW Schorisse en die zei dat volgende onderwijsevenementen ook heel erg de moeite zijn:
Utrecht is op een tweetal uur rijden, dus hierover twijfel ik nog.

Terugblik: Onderwijsevenementen 2018

Ik heb in 2018 kunnen profiteren van drie inspiratie- en netwerkmomenten: het Edunext Leerfestival, de OnderwijzersTOP en het verjaardagsfeest van Klascement.

Wil je weten wat ik er leerde/zag/deed? Lees dan even verder.

Edunext Leerfestival

Dit jaarlijks festival zet helemaal in op onderwijsvernieuwing. Hier wordt een podium gegeven aan goede praktijkvoorbeelden uit het basisonderwijs en het secundair onderwijs. Hoe hebben andere scholen veranderingen aangepakt? Hoe zijn zij praktisch aan de slag gegaan?
En na de uiteenzetting kan je ook heel gemakkelijk een gesprek aangaan met de sprekers.


In 2018 werd het festival werd geopend door Dirk De Boe, de trekker van de Edunext-beweging. Ik las zijn boek en schreef er in januari een review over.


Heel boeiend vond ik het om Tim Surma eens aan het werk te zien. Die is een krak in het vertalen van onderzoeksresultaten naar de praktijk. En hij weet waarover hij praat want hij staat zelf nog voor de klas. 


Ik volgde ook de workshop van Björn Carreyn over iPads in de klas. We hadden dat schooljaar net iPads gekregen en ik had nog niet echt een idee op welke manieren ik ze praktisch kon inzetten tijdens de les. Het leverde mij een hoofd vol inspiratie.

OnderwijzersTOP

Dit evenement ging door in Gent. "Hét congres voor TOPonderwijzers" was de slagzin. Altijd leuk om zo aangesproken te worden, toch.


Ik had met veel plezier het boek "Klaskit" van Pedro De Bruyckere gelezen. Ik schreef er ook een review over. Op dit evenement kon ik dan eindelijk de lezing bij het boek bijwonen. Pedro spreekt als onderzoeker met het grootste respect voor de job van leerkracht. Een aanrader.

Klascement 20 jaar


Eerst volgde ik een nascholing rond video in de klas. Het was een nadere kennismaking met Het Archief voor Onderwijs. Dat is een ongelofelijk grote beeldbank van ontzettend veel Belgisch beeldmateriaal. Wat ik nog niet wist, is dat er ook kant- en klaar pakketjes zijn over een bepaald onderwerp.

Bron: KlasCement 20 jaar

Ik was dan ook superblij dat ik dit ook op het verjaardagsfeest van Klascement kon. Het onderwerp lag al vast: "Lesmateriaal maken en delen op Klascement". Ik heb dus iets verteld over mezelf, hoe ik lessen maak en waarom ik lessen deel.


Tot slot was er ook nog een toespraak van de minister van onderwijs. En leefde ik mij samen met mijn Twittercollega's en -vriendinnen Tamara en Karen uit in de photobooth.

En jij?

Welke boeiende onderwijsevenementen heb jij in je agenda genoteerd?

Misschien tot dan?







Reacties