Op de schouders van reuzen: gratis ebook met wetenschappelijke artikelen voor leerkrachten

Wetenschappelijk onderzoek vertaald naar de klaspraktijk

Je leest het wel vaker: er is veel boeiend wetenschappelijk onderzoek over onderwijs voorhanden maar de resultaten sijpelen zelden door tot bij de mensen die er iets aan hebben: de leerkrachten.

juf tania

In Nederland heeft de universiteitshoogleraar Paul Kirschner nu 25 wetenschappelijke kernartikelen gebundeld in een boek. Het centrale thema is: "Hoe kan een leerling zo efficiënt mogelijk leren?"
Samen met de mooie voorbeelden uit het werkveld en de tips voor de klaspraktijk is dit volgens mij een boek dat elke leerkracht op zijn minst moet ingekeken hebben.

En er is geen excuus om het niet te doen want je kan het gratis downloaden.

op de schouders van reuzen


Dus dat deed ik: vorig weekend downloadde ik het boek op mijn tablet, nam een kopje koffie en begon te lezen.

Waarom elke leerkracht dit boek zou moeten lezen...

1. Het boek zet aan tot zelfreflectie 

Tijdens het lezen ga je automatisch je eigen klaspraktijk in vraag stellen.
Ik verwonder mij erover dat wij, leerkrachten, toch al veel zaken toepassen. Sommige zaken zijn helemaal ingebakken in mijn dagelijkse klaspraktijk. Ik denk bijvoorbeeld aan: activeren van voorkennis, voldoende herhalen, het aanleren van procedures, het modelleren, ...

2. Het doet je nadenken over welke zaken nog beter kunnen

Ik las zaken die niet goed (genoeg) lopen in mijn klas en waarvan ik nu terug dat duwtje in de rug kreeg om de lessen beter te maken.

3. Na het lezen van het boek sta je als leerkracht sterker in je schoenen

Wie in het onderwijs staat, wordt nog te vaak bekogeld met onzin. Het is makkelijker om je te verdedigen als je kan refereren naar onderzoek. En daarbovenop kan je anderen uitnodigen om het boek zelf te lezen.

Veel leesplezier!

In het boek stond niks wat indruiste tegen mijn gezond boeren-(of leerkrachten) verstand. En het was ook fijn om de positieve bevestiging te lezen, om te lezen op welke manier we al goed bezig zijn. 

Bronnen

Reacties