4 activiteiten die ik graag doe als er aan het einde van de lesdag nog wat tijd over is


Herken je deze situatie? De lesdag is voorbij, de klas is opgeruimd, de boekentassen zijn gemaakt en iedereen staat klaar om naar huis te gaan. Het is nu alleen nog even wachten op de verlossende bel.

Waarmee hou jij de leerlingen dan nog even nuttig bezig?

Dit zijn alvast 4 leuke activiteiten die ik graag doe op het einde van de lesdag. Ze zijn vakonafhankelijk, je hebt hoogstens een digibord nodig en ze zijn makkelijk te stoppen als de bel gaat.

Lingo

Een superleuk taalspel is Lingo. Het doel is om in vijf beurten het woord te raden. Iedereen is betrokken omdat iedereen die een idee heeft dat hardop mag zeggen. Typen doe ik zelf. 

Rekenpuzzel

Een manier om alle kinderen onmiddellijk hard te doen nadenken, is een rekenraadsel. Het zijn van die raadsels die je vaak ook op Facebook ziet verschijnen:

https://www.solvemoji.com/

Kinderen halen hierbij graag nog snel even hun kladschrift uit. Als de puzzel niet opgelost is bij het belsignaal gebruik ik hem de volgende dag als startactiviteit.

ExitPoll

Een exit ticket is een makkelijke manier om feedback te verzamelen over een lesdag, over een lesdoel of over een activiteit. Deze is een digitale versie:


Als je niet goed weet wat een "Exit Ticket" is of als je een papieren versie zoekt, kijk dan eens op Klasse.


Even chillen

Als de kinderen rustig zijn dan mogen ze van mij gewoon even "wat chillen": bv. even kletsen met elkaar of een praatje slaan met elkaar.

En jij? Wat doe jij als er aan het einde van de lesdag nog wat tijd over is?


Reacties

Een reactie posten