Wat kan je doen als je de klas niet in de hand hebt?

Op de fiets luister ik vaak naar een podcast.
Heb je al eens zo een moeilijke klas gehad dat je 's morgens om 9u al droomde van een nieuwe carrière als - pakweg - schaapherder? Ik wel!

Je kan dan twee zaken doen: de dagen aftellen tot het einde van het schooljaar OF dit zien als een kans om veel te leren rond klasmanagement en om te groeien in je rol als leerkracht.
Ik heb dat laatste gekozen. Uiteindelijk werd het een mooi verhaal, maar het kwam niet vanzelf, het was hard werken.

Daarom wil ik een aantal zaken oplijsten die mij persoonlijk flink geholpen hebben.

Zoek hulp bij directie, zorg, collega's, ... 

Zij kennen jouw klasgroep ook. Je kan je hart eens luchten en samen naar oplossingen zoeken.

Zie de leerlingen niet als een groep maar als individuen. 

Er bestaat jammer genoeg geen "one size fits all" oplossing voor de hele klas. Je moet echt bij elke leerling afzonderlijk naar een manier zoeken om hem/haar aan jouw kant te krijgen.

School jezelf bij! 

Alles valt te leren, ook klasmanagement en omgaan met uitdagende leerlingen.  Je bent niet de enige die zoiets meemaakt. Zoek op het internet naar tips/regels/manieren die voor jou en voor je klas werken.

Ik heb veel gehad aan deze informatiebronnen:

Kijken op Youtube naar Polly Bath

Ze is een gedragsexperte en ze deelt haar wijsheden met iedereen die er nood aan heeft. Door het kijken naar haar filmpjes kwam ik opnieuw in mijn kracht te staan. Ik zag weer wat er van mij verwacht werd en kreeg tips hoe ik het moest aanpakken.

Podcasts rond klasmanagement

Ik luisterde vaak naar inspirerende podcasts. Podcasts zijn de max omdat je daar geen extra tijd voor moet uittrekken (wat je bijvoorbeeld voor het lezen van een boek wel moet doen).
Ik rijd met de fiets naar school. Het ritje duurt een twintigtal minuten, ideaal voor een goede podcast.
Ik gebruik daarvoor de app Google Podcasts op mijn telefoon.

Specifiek rond klasmanagement kan ik deze podcasts aanraden:
JPL Classroom Management 7-12
Cassie Stephens (aflevering 8, 10 en 11)

Ga er elke dag met goede moed tegenaan

Een nieuwe dag biedt nieuwe kansen. Kansen om de ideeën die je leerde toe te passen en te kijken of het werkt.

Ik startte ook met Classcraft

Classcraft lijkt op het eerste gezicht een beloningssysteem maar het is veel meer dan dat.  Het is een integraal klasmanagementsysteem dat de klaswerking makkelijker en het leren leuker maakt. De volgende reeks blogberichten zal over Classcraft gaan. 

Tip

  1. Neem eens een kijkje op Classcraft. Gebruik daarvoor deze link. Hiermee krijg jij 2 maanden  gratis premium (en ik 1 maand).
  2. Abonneer je op mijn blogZo krijg je een melding bij het verschijnen van het volgende artikel. Het gaat over Classcraft en ik deel al mijn aanpassingen, tips en materiaal
  3. Happy teaching!








Reacties