Classcraft in het vijfde leerjaar

Zoals beloofd ga ik jullie in de komende blogartikelen wat meer vertellen over Classcraft.

Classcraft is een klasmanagementsysteem. Je kan er heel wat van je klaswerking in kwijt: regels, routines, bewegingstussendoortjes, activiteiten voor groepsvorming, ...

Classcraft: opzet van het spel

De spelleider ben ik, de spelers zijn de kinderen en de setting, de omgeving waarin het spel gespeeld wordt, is het 5e leerjaar.

De bedoeling van het spel is om zoveel mogelijk ervaring op te doen in het 5de leerjaar. Daarvoor krijgen de kinderen ervaringspunten (XP). 

Hoe meer XP de kinderen hebben, hoe hoger het level waarop ze kunnen spelen. Niet alleen gaat hun personage er cooler uitzien, ze krijgen ook bepaalde krachten. Die krachten kunnen zijn: een spelletje, 2 minuten voor de bel het klaslokaal verlaten, ... (In mijn volgende blog deel ik al de krachten die de kinderen mogen gebruiken in de klas.)

Voor sommige zaken bv. als ze van dienst zijn, opruimen, ... krijgen ze virtuele goudstukken (GP). Daarmee kunnen ze zaken kopen bv. een pen lenen of een leuke wapenuitrusting voor hun personage.

Maar...ze kunnen ook sneuvelen! Elk personage heeft een bepaalde hoeveelheid leven (HP). Als ze hun huiswerk vergeten of als ze iemand pijn doen, dan trek ik HP af. Als alles op is, krijgen ze een straf. Die straffen heb ik vooraf geprogrammeerd maar ik weet niet welke straf er tevoorschijn zal komen. Ik probeer de straffen klein te houden bv. de tafels van vermenigvuldiging schrijven of 10 papiertjes rapen op de speelplaats.

Enkele boeiende functies

Teams

De klas is verdeeld in teams en in elk team komt er minstens één van deze personages voor: een krijger, een genezer en een magiër. Elk personage heeft andere krachten. De personages hebben elkaar nodig om XP te verdienen of om het verlies van HP tegen te gaan.

Het rad van het lot

Het rad van het lot bepaalt wie de XP verdient. Dat kunnen de eerste 3 spelers zijn of het eerste team dat volledig in orde is. Het rad van het lot zien, is vaak voldoende om iedereen vlijtig aan het werk te krijgen.

De ruiters van Vay

Een toppertje! Meer daarover in een volgend blogartikel.

Queests

In Queests kan je je hoeken- en contractwerk en je aparte leertrajecten kwijt. Ze zijn de max maar ik steek er (te) veel tijd in om er eentje te maken. Daarom doe ik het niet vaak.

Berichten sturen naar de spelleider

De kinderen kunnen berichten sturen naar de spelleider. Het is de virtuele equivalent van mijn brievenbus in de klas.

Opstart van het spel

Om het spel in de klas op te starten, moet je de stappen op het scherm van Classcraft te volgen. Je wordt hier heel strak bij de hand genomen door de makers van het spel. 

Deze presentatie gebruik ik bij de opstart om het spel aan de kinderen uit te leggen.

Nogal moeilijk

Het spel was voor mij nogal overweldigend de eerste maanden: heel veel instellingen en functies te ontdekken en aan te passen aan mijn klaswerking. 

Als jij wil starten met Classcraft dan hoop ik dat deze blog en mijn volgende blogs jou een beetje op weg kunnen helpen.

Verder lezen?

To do

  1. Neem eens een kijkje op Classcraft. Gebruik daarvoor deze link. Hiermee krijg jij 2 maanden  gratis premium (en ik 1 maand).
  2. Abonneer je op mijn blogZo krijg je een melding bij het verschijnen van het volgende artikel. Het gaat over Classcraft en ik deel al mijn aanpassingen, tips en materiaal
Happy teaching!

Reacties