Classcraft: Krachten

Classcraft
Bron: Classcraft op Twitter

Het spel Classcraft bestaat uit 18 levels. Bij elk personage en bij elk level horen speciale krachten. Hoe meer XP de kinderen hebben, hoe hoger hun level wordt en hoe meer krachten ze kunnen gebruiken.
Er zaten een aantal krachten standaard in het spel. Ik heb er inspiratie uit gehaald maar de meeste krachten heb ik aangepast aan mijn klas. 

Welke krachten kunnen de kinderen gebruiken?

De krachten dienen bij mij vooral om
  • de klassfeer goed te houden en/of te verbeteren
Zo kunnen personages een extra eetmoment voor hun team inlassen, eens binnenblijven in de speeltijd of de ruiters van Vay oproepen.
  • de kinderen bewegingskansen te geven
Er zijn krachten die de spelers een paar minuten extra speeltijd geven of een rondje laten rennen op de speelplaats.
  • de teamleden te helpen
Er zijn krachten die de anderen beschermen. Want als een teamlid in het "boek der klaagzangen" komt, verliezen alle teamleden HP.

Classcraft krachten start schooljaar 2019-2020




Bovenstaande foto's zijn een screenshot van de pdf die ik kan genereren voor mijn klas. Van zodra je een klas aangemaakt hebt, kan je de pdf voor jouw klas downloaden.

Wanneer mogen de kinderen de krachten gebruiken?

De afspraak is dat ze 's morgens, voor de start van de lessen, bij mij komen voor de krachten van die dag. 

Sommige krachten plan ik zelf in op de daglijn bv. het oproepen van de ruiters van Vay of een bewegingstussendoortje kiezen.

Andere krachten mogen de kinderen naar keuze inpassen bv. een rondje lopen rond de speelplaats of 2 minuten voor het belsignaal het lokaal verlaten. De afspraak is wel dat het op de dag zelf moet gebeuren en dat ze zelf verantwoordelijk zijn om het niet te vergeten.

Verder mogen ze ook geen krachten gebruiken als er nog een straf open staat.

Hoe voorkom ik dat de krachten een tijdvreter worden?

  • Ik heb krachten gekozen die ik zelf leuk vind en bij mijn klaswerking horen.
  • De kinderen kunnen niet alle krachten vanaf dag 1 gebruiken. De krachten komen vrij vanaf dat de spelers een bepaald level bereikt hebben. 
  • Om krachten te gebruiken, hebben de kinderen AP nodig. Elke nacht krijgen ze 5 AP bij. Dat heb ik zelf zo ingesteld. Op die manier kan ik uitrekenen hoeveel dagen de kinderen moeten sparen voor die bepaalde kracht. 
  • De meest tijdrovende krachten komen pas bij hogere levels vrij en kosten het meeste AP.

Verder lezen?

Call to action

  1. Neem eens een kijkje op Classcraft. Gebruik daarvoor deze link. Hiermee krijg jij 2 maanden  gratis premium (en ik 1 maand).
  2. Abonneer je op mijn blogZo krijg je een melding bij het verschijnen van het volgende artikel. Het gaat over Classcraft en ik deel al mijn aanpassingen, tips en materiaal
Happy teaching!

Reacties