Leuke beloningsspelletjes

motivatie
Foto: Pixabay

Een goed beloningssysteem helpt mij en de kinderen om de klasregels en mijn verwachtingen onder de aandacht te brengen. En het helpt om er opnieuw de schwung in te krijgen als de motivatie wat minder is. Je kan ze gebruiken als een spelletje, een soort gamification van de klaswerking.

(Ik weet het ... kinderen horen intrinsiek gemotiveerd te zijn. Maar soms hebben ze wat extra motivatie nodig 😉)

Turven en gooien

Dit is een beloningssysteem voor als de klas in groepjes opgesteld staat. De lessenaars moeten een soort eilandjes vormen. Elk groepje wordt een eiland van een bepaalde kleur. Ze verzinnen per eiland een naam.

Iedere keer als een eiland goed in iets is, verdienen ze een turfstreepje (bv. het eiland met de meeste kinderen die netjes werkten, het eiland dat het eerste opgeruimd is voor ze buiten gaan, het eiland dat als eerste het goede antwoord vindt, ..). 

Nu heb ik in de klas een klein basketringetje hangen. Het eiland dat 5 streepjes heeft, mag eens gooien. Wie scoort, mag van het groepje met de meeste punten eentje wegvegen.

Het eiland met de meeste punten is de winnaar van de dag en krijgt een daverend applaus van de anderen. De volgende dag begint het opnieuw.


Puzzelen

Ik heb in de klas een aantal educatieve puzzels die weinig succes hebben. Ik stop de puzzelstukjes in een schatkistje. Is iets gelukt of goed gegaan, dan mag er een puzzelstukje uit het kistje genomen en aangelegd worden.

Om het wat spannender te maken, heb ik op sommige stukjes een goudstukje getekend.  Daar hangt een onmiddellijke beloning aan vast (bv. 3 minuten extra speeltijd).

Na het laatste stukje volgt een klassikale beloning die we vooraf samen bedacht hebben.





Ideeën gezocht!

Ik ben steeds op zoek naar nieuwe "beloningsspelletjes" die ik in de klas kan gebruiken. Ze moeten speels en vrolijk zijn en vooral focussen op positief gedrag.

Heb jij nog een leuk idee? Dan lees ik het graag!

Happy teaching!


Reacties