Waarom is onze school gestart met LIST-lezen?

Foto: Pixabay

Ik ga ervan uit dat jij een ervaren lezer bent. Dat je deze tekst leest en dat je de woorden niet hoeft te decoderen, je leest vloeiend en blijft niet haperen. Dat komt omdat je al deze woorden al vaak gezien hebt in verschillende teksten en in verschillende contexten. Je leest de woorden en zinnen vloeiend omdat je ze onmiddellijk herkent.

Vloeiend lezen is een vaardigheid die je moet oefenen.

Ervaren lezers als wij hoeven alleen maar naar een stukje tekst te kijken om te zien wat er staat. Dat heet woordherkenning en dat leer je door het stelselmatig te doen.
Bij de kinderen van mijn klas is dat anders. Ze kunnen wél al allemaal lezen. De basis hebben ze al onder de knie. Maar ze kunnen nog lang niet alle woorden lezen “op het zicht”. Dat komt in de eerste plaats omdat ze heel wat minder woorden kennen. En ze hebben op tienjarige leeftijd nog niet voldoende gelegenheid gehad om het vloeiend lezen te oefenen.

Wij hebben het leesonderwijs wat stiefmoederlijk behandeld.

Uit onderzoek is gebleken dat er maar weinig onderwijstijd besteed wordt aan daadwerkelijk lezen. Vaak moeten de kinderen een stukje lezen en daarna volgt er een invuloefening. Ik kan dat bevestigen vanuit mijn klaspraktijk. Hoewel ik zelf een grote lezer ben, besteedde ik - voor we op onze school met LIST begonnen - te weinig onderwijstijd in lessen die de leesvaardigheid van de kinderen voorit hielp. Het was eerder een extraatje in plaats van de kern van ons onderwijs.

Je moet al bijna in een winterslaap geweest zijn om niet gelezen te hebben dat het niet goed gaat met de leesvaardigheid van de leerlingen in Vlaanderen. Niet alleen kunnen onze kinderen niet zo goed meer lezen, ze doen het ook niet graag meer. De helft van de 15-jarigen vind lezen gewoon tijdverspilling.

Maar ze maken een denkfout.
If you don’t like to read, you haven’t found the right book. - J. K. Rowling
Foto: azquotes.com
Heel wat leerstof zal in hun schoolloopbaan schriftelijk aangeboden of verwerkt worden. Om goed te kunnen presteren op school moet je dus steengoed kunnen lezen.
Door veel te lezen groeit je woordenschat en je taalvaardigheid. Ook je concentratie verbetert. En hoe meer je leest, hoe beter je wordt in spelling.
Veel lezen maakt leerlingen ook sociaal vaardiger: je kan je beter inleven in een ander, je leest over andere ideeën en je leert andere manieren kennen om problemen op te lossen.

Kinderen die op 10-jarige leeftijd regelmatig een boek of krant lezen, presteren op 16-jarige leeftijd beter op woordenschat, spelling en rekenen
Veellezers halen een hoger diploma, vinden een betere job en verdienen een hoger loon.

Daarom is onze school gestart met LIST-lezen.

LIST staat voor Lees Interventieproject voor Scholen met een Totaalaanpak. Of voor Lezen IS Top.

Door te starten met dit project heb ik het gevoel dat we als school intensief kunnen werken aan een van onze basistaken: kinderen leren lezen.
Door middel van LIST kan ik voor de kinderen van mijn klas een verschil maken. Ik kan hen leesvaardigheid en leesplezier bijbrengen.  Twee zaken die ze in hun toekomst hard zullen nodig hebben.

Wat LIST concreet inhoudt en hoe we tewerk gingen, vertel ik in een van de volgende blogberichten.
Als je interesse hebt, krijg je een melding in je mailbox als je hier je mailadres invult. Als alles goed gaat, krijg je een bevestigingslink in je mailbox.


Enter your email address:


Delivered by FeedBurner

Reacties