8 dingen die je kan doen voor een goede sfeer in de klas

Klasmanagement, de leerkracht maakt het verschil

Een goede sfeer is de klas is misschien wel het belangrijkste element om kinderen vlot te laten leren. Tucht hebben, de klas in de hand houden, de groep de baas kunnen, klasmanagement… hoe je het ook benoemt, het is iets wat je als leerkracht door ervaring in de vingers krijgt. De opleiding kan beginnende onderwijzers nooit echt voorbereiden op klasmanagement. Het is dan ook iets wat zeer moeilijk aan te leren is.

Haim G. Ginott beschreef het al treffend in zijn werk Teacher and Child (1972, Macmillan):
I have come to a frightening conclusion. I am the decisive element in the classroom. It is my personal approach that creates the climate. It is my daily mood that makes the weather. As a teacher I possess tremendous power to make a child's life miserable or joyous. I can be a tool of torture or an instrument of inspiration. I can humiliate or humor, hurt or heal. In all situations, it is my response that decides whether a crisiswill be escalated or de-escalated, and a child humanized or de-humanized.

Maar hoe kan je als leerkracht nu eigenlijk het gewenste gedrag aanmoedigen en het ongewenste gedrag tegenhouden?

Dit zijn mijn tips:

Bereid je goed voor

Alles begint bij een goed voorbereide lesdag: er zit tempo in de lessen, er zitten leuke momenten is, ...
Hoe ik mijn lessen voorbereid, kan je lezen in deze blog. Ik werk ook met een daglijn zodat iedereen altijd weet hoe de lesdag zal verlopen.

Wees aanwezig

Het is heel belangrijk dat elke leerling zich "gezien" voelt door jou. En dat kan door te werken aan een persoonlijke band met elke leerling. Dat doe je bv. door te bewegen door de groep, eens een grapje te maken, een hand op de schouder, een knipoog, helpen, een babbeltje slaan, ...

Ontwikkel voelsprieten

Probeer zo snel mogelijk in de klasgroep de haantjes, de verstrooide professoren, de kletskousen, ... te ontdekken en doe daar iets positiefs mee. Kletskousen worden betrokken door hen op vragen te laten antwoorden, verstrooide professoren krijgen een maatje in de klas die hen in de gaten houdt, ... Haantjes worden gestimuleerd om hun voortrekkersrol te gebruiken voor een positieve bijdrage aan de groep.

Kijk door een roze bril

Een leerkracht die de kinderen aan zich kan binden, heeft een arendsoog voor positief gedrag en verwoordt dat gedrag ook. Hij of zij zegt hardop wie wat goed doet. Op die manier leert de groep waar de leerkracht belang aan hecht. "Ik zie dat ... en ... al alles opgeruimd hebben en dat is fijn want dan kunnen we snel aan het volgende beginnen," helpt vele malen meer als "..., ben je nu nog niet klaar??". Het prijzen van die eerste leerlingen heeft een effect op de hele groep, zelfs op die ene treuzelaar. En het komt ook ten goede aan de opbouwen van een persoonlijke band met de leerling.

Straf niet te veel en niet te vaak

Straffen helpt niet echt. Maar soms kan het niet anders. Een straf maak ik nooit zwaar en liefst ook nuttig: papiertjes rapen, rondjes lopen, een gesprek, ...

Drie maal prijzen!

Om in een positieve spiraal te komen met een leerling is er een gouden regel: na elke negatieve opmerking volgen er minstens twee positieve. Het prijzen van gedrag en het benoemen van wat het kind positief bijdraagt, doet wonderen.

En wat als het niet helpt?

Het komt niet vaak voor, maar het kan zijn dat je als leerkracht maar weinig vat krijgt op een bepaald iemand. Je mag dat niet al te persoonlijk nemen, vaak is dat zo omdat het kind al een hele rugzak meebrengt. .
Als de leerling de les stoort en niks werkt, dan krijgt hij time out uit de les. Hij of zij moet dan even uit de klas. Dat klinkt hard, maar op dat moment gaat mijn hoofdzorg  uit naar al die anderen die ook de leerdoelen moeten bereiken. Ik probeer daarna wel nog even tijd te maken voor een kort gesprekje.

En tot slot: geef jezelf de tijd

Klashouden is echt niet makkelijk. En met elke nieuwe klasgroep komen er nieuwe uitdagingen op je pad. Geef jezelf daarom de tijd om te groeien in je rol, om te leren met vallen en opstaan. Elke leerkracht moet van ouders en directie de nodige krediet om uit te proberen, te falen en opnieuw te beginnen. Want alleen zo kan iemand steengoed worden in het vak.


Reacties

Een reactie posten