Deze technieken kan je toepassen om je lesvoorbereidingen te verbeteren


Lessen voorbereiden vind ik het leukste onderdeel van mijn job. Een goede les is twee keer genieten: bij de planning en bij de uitvoering!

In een goede lesvoorbereiding kruipt veel tijd. Gelukkig kan ik al rekenen op de routine en hoef ik niet meer elke les grondig voor te bereiden. Maar regelmatig komt het toch voor dat ik iets nieuws moet/kan geven of dat ik de vorige les niet zo geslaagd vond en dat ik die wil vernieuwen.

Ondertussen heb ik bij het lessen voorbereiden een aantal gewoontes ontwikkeld die voor mij werken. En die wil ik nu met jullie delen.

Deze zaken maken voor mij de lessen doeltreffender en leuker:

Begin with the end in mind

Allereerst bestudeer ik uitgebreid wat de leerlingen precies moeten kunnen. En dan bedoel ik niet alleen de leerplandoelen. Ik kijk ook naar de oefeningen in het werkboek en naar de bijbehorende toets: welke stappen moeten de leerlingen zetten om tot de oplossing te komen? Waar voorzie ik moeilijkheden? Welke hindernissen moeten genomen worden?

Een goede instructie geven

De les staat of valt met een duidelijk instructie. Tijdens de les heel geleid en stap voor stap doornemen hoe iets moet, geeft de leerlingen zekerheid en succeservaringen.
Om dat te kunnen lees ik niet alleen de handleiding. Ik leer de kneepjes ook door te kijken naar instructiefilmpjes op youtube.
bv. voor Wiskunde verzamel ik de filmpjes HIER

Het doel duidelijk maken

Ook volgende zaken geven de les een boost qua doeltreffendheid en tempo:

  • Ik vertel aan het begin van de les wat de leerlingen op het eind moeten kunnen of gedaan hebben. Ze weten dus wat ik van hen verwacht.
  • Ik projecteer op mijn bord een lijstje van het materiaal dat ze in de les zullen nodig hebben en geef hen de tijd om het klaar te leggen.
  • Uiteraard zorg ik dat mijn materiaal ook klaarligt. 

Een speels element voorzien

In elke theorieles of lessenreeks probeer ik een speels element te steken waarin de nieuwe leerstof verwerkt zit. Ik voorzie een oefening in de vorm van een spelletje, een bewegingstussendoortje of een interactieve werkvorm.  Dat is altijd een groot succes: het breekt even de sleur, de leerlingen zijn eens op een andere manier met de leerstof bezig en ik heb minder verbeterwerk achteraf. 

Verbeterwerk inplannen

Ik denk tijdens de lesvoorbereiding ook al na over het bijbehorende verbeterwerk. Op welke manier hebben de kinderen het meeste baat bij de feedback? En op welke manier kan ik het verbeterwerk achteraf tot een minimum beperken?
Mijn motto: goed lesmateriaal verbetert zichzelf!

Heb jij nog tips?

Ik lees ze graag!


Reacties

  1. Heel behapbaar en duidelijk geschreven blog. Bedankt hiervoor! Mijn aanvulling.
    Denk bij het begin van de les na over WHW: Wat, hoe, waarom.
    Waarom: 'Waarbij past deze stof?' 'Wat maakt dit belangrijk?'
    Hoe: 'We gaan eerst de uitleg op video zien, daarna sparren, of zien jullie andere mogelijkheden...'
    Deel dit ook met je leerlingen zodat ze mee controle krijgen over het proces.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten