Yurls: 5 handige weetjes om nog meer uit je Yurls-pagina te halen

yurls

Dag lezer,

In onze school is elke klas gestart met een yurls-pagina. Daar verzamelen we alle educatieve links die de leerlingen nodig hebben tijdens de afstandslessen. Dat is niet alleen handig in corona-tijd. Ook nadien heb je dan een plek waar alle info, relevant voor jouw vak of klas, verzameld is.

Toen mijn collega's aan de slag gingen met Yurls, heb ik mezelf aangeboden als hulplijn.

Deze vragen kwamen vaak terug:
  1. Hoe kan ik een bestand (bv. PDF) toevoegen?
  2. Waar vind ik snel en makkelijk lessen/links/info om toe te voegen?
  3. Hoe kan ik de link naar mijn Yurls-pagina delen?
  4. Hoe kan ik een tweede yurls-pagina maken?
  5. Hoe kan ik controleren of alle links werken?

1. Een bestand (bv. PDF) toevoegen aan jouw Yurls-pagina

Meester Sander legt het uit in deze video.

Yurls heeft ook een stappenplan. Je vindt het via deze link bij 6.02 - 6.03 - 6.04.
https://support.yurls.net/nl/page/1061308#boxes-container

2. Materiaal toevoegen

Zoeken op pagina's van andere leerkrachten

Bovenaan in het midden staat een zoekvak. Daar typ ik bv. de naam van een van de handleidingen in. In de zoekresultaten vind ik dan relevant materiaal dat andere leerkrachten al verzameld hebben op hun Yurls-pagina.

Als je op het gereedschapsicoon klikt, kan je het materiaal makkelijk aan je eigen pagina toevoegen.

yurls


Via de nieuwsbrief

Je kan je hier inschrijven voor de nieuwsbrief https://www.polsnieuwsbrief.nl/
Deze nieuwsbrief is zo opgebouwd dat je interessante zaken redelijk makkelijk aan je eigen Yurls kan toevoegen.

3. Een tweede yurls-pagina maken

Om een tweede pagina aan te maken, heb je een ander mailadres nodig. Per mailaders kan je maar één pagina maken.

4. De link naar je Yurls-pagina delen

Om je pagina te delen mag je niet de link in je browser gebruiken. Dat werkt niet.

Zo lukt het wel:
  1. Log in.
  2. Klik bovenaan op "beheer"
  3. In het menu links vind je de "instellingen openbaar"
  4. Bij http:// vind je de link om te delen. 

5. Dode links checken

Niets zo vervelend als midden in een les ontdekken dat een link niet meer werkt. De linkchecker zoekt voor jou uit of de links op jouw Yurls-pagina nog werken.

Doe het zo:
  1. Log in.
  2. Klik bovenaan op "beheer"
  3. In het menu links vind je de linkchecker.
Even later krijg je een lijst. Je kan kiezen om de link te bewerken of te verwijderen.


Nog meer info nodig?

Een uitgebreide handleiding: https://support.yurls.net/nl/page/696004

Zo, ik hoop dat ik je wat op weg kunnen helpen heb.
Groetjes,



Reacties

  1. Ik vind dit een heel interessant iets. Maar nu vroeg ik mij af of je zelf links kan toevoegen ( dus niet van een andere yurls pagina, maar vb een youtube filmpje of wat dan ook. ) Weet jij of dit kan en hoe dit dan moet? Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kan zelfs heel makkelijk. Als je klikt op "box toevoegen" zie je de verschillende mogelijkheden.

      Verwijderen
  2. Dit is inderdaad een handige tool als leerkracht. Ik gebruik dit ook al vele jaren.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten