Waar vind ik een goed boek voor mijn klas?

Kind leest boek
Bron: Pixabay

Heb jij ook het geluk dat je voor je klas een boek mag kopen? Fijn!

Maar in een wereld vol boeken ... waar vind je nu een leuk kinderboek? 

Tja, dat vraagt wel wat zoekwerk.

Ik vertel je alvast waar je de zoektocht kan starten en waar ik op let tijdens het zoeken. 

Zaken om op te letten

  • De verhalen in goedkopere boeken zijn vaak van mindere kwaliteit. Met boekenacties en promoties alla "10 voor €20" breng je de kinderen niet de liefde voor het lezen bij.
  • Het boek moet jou ook aanspreken. Want een goed kinderboek vind jij als volwassene ook leuk om te lezen. Sterker nog, als je niet graag leest, begin dan eens met een knap kinderboek. De verhalen zijn eenvoudiger en het gaat sneller voorruit. Wedden dat je geniet?
  • Kies een recent boek. Mensen die graag lezen, kiezen ook graag een recent boek, de boeken die "in" zijn. 
  • Als je een boek gekozen hebt en je twijfelt nog, kijk dan ook eens naar de recensies op bol.com . Vaak kan je daaruit afleiden of het boek iets voor jouw klasgroep is.
  • Boeken uit een serie zijn altijd een goed idee. Sommige kinderen komen niet makkelijk tot lezen of hebben het moeilijk om een boek te kiezen. Als ze een serie ontdekken, zijn ze voor een tijdje vertrokken. Als je meerdere boeken uit een bepaalde serie hebt, moedigen de kinderen elkaar aan. Soms vind je boeken uit een bepaalde serie ook in de kringwinkel of tweedehands sites.

Kijk eens bij de prijswinnaars

Het feit dat een boek uit vele inzendingen als winnaar gekozen wordt, wil iets zeggen. 

Een aantal links waar je eens in kan gaan neuzen:

Kijk eens in een Facebook groep

Kinderboeken en YA


Op Facebook is er een groep waar ik al veel mooie tips gevonden heb. Hij heet Kinderboeken en YA. (YA = youth adult). Je vindt hem HIER.
Het is wat zoekwerk tussen alle posts. Maar in sommige comments krijg je een schat aan tips. Zoek vooral eens op "zoon" of "dochter". Ook het zoekwoord "dyslectisch" levert leuke tips op.

Leerkrachten Lager Onderwijs

En dan is er natuurlijk ook nog de groep voor en door leerkrachten: Leerkrachten Lager Onderwijs
In deze groep is al heel vaak de vraag gesteld welk boek een succes is in een bepaalde klas. 
Met de zoekterm "boek" of "voorlezen" vind je massa's tips.

Mijn lijstje

Ik heb een lijstje aangelegd bij bol.com. Als ik ergens iets lees over een leuk boek dan zet ik dat op mijn lijstje. Zo hoef ik niet meer op zoek te gaan als er op school budget is om een boek aan te kopen.



Zo, ik hoop dat ik je wat op weg kon helpen in de zoektocht naar een goed boek. 
Misschien heb jij ook een goede tip? Ik lees het graag!




Reacties